تغذیه کودکان زیر یک سال

Food and nutrition for children under one year old
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

در تغذیه کودکان زیر یکسال همواره به این نکات توجه کنید :

۱. همزمان با شروع تغذیه تکمیلی نیاز کودک به آب افزایش می یابد . و این نیاز با خوردن شیر مادر به تنهایی تامین نمی شود . باید بر حسب نیاز و تمایل کودک آب جوشیده سرد شده به او داده شود .

 

۲. دادن آب میوه به مقدار زیاد و یا شیرینی قبل از غذا، سبب کم شدن اشتها می شود . درنتیجه رشد کودک را به خطر می اندازد. بنابراین آب میوه و یا میوه رسیده و نرم را که با پشت قاشق له کرده اید، دوبار در روز بعد از غذای وسط روز و با حجم کم به کودک بدهید، ویتامین های مورد نیاز کودک به ویژه ویتامین C از راه شیر مادر تامین می شوند .

خوراک و تغذیه کودکان زیر یکسال
تغذیه کودکان زیر یک سال

۳. از اضافه کردن نمک، شکر و ادویه به غذای کودک زیر یکسال جدا خودداری کنید . زیرا ذائقه کودک در این زمان شکل می گیرد . در صورتی که کودک زیر یکسال دچار ایست یا افت وزنی است و غذای کاملا بی نمک خود را نمی خورد ، هنگام طبخ غذا از مقدار بسیار کمی نمک یددار استفاده کنید .

 

۴. برای بهتر کردن طعم غذای کودک به سوپ او آب لیموی تازه یا آب نارنج تازه اضافه نمائید .

 

۵. همزمان با شروع تغذیه کمکی (از پایان ماه ششم زندگی) ، قطره آهن به میزان ۱۰ تا ۱۵ قطره بــرای کـــودک شـــروع کــنــید . قطره آهن تا پایان ۲ سالگی باید به کودک داده شود .

 

۶. قطره مولتی ویتامین یا A+D را که از ۱۵ روزگی برای کودک خود شروع کرده اید تا پایان یکسالگی ادامه دهید . در صورت صلاحدید پزشک این قطره را نیز تا پایان ۲ سالگی ادامه دهید .

به خاطر داشته باشید :

۷. غذا خوردن کودک در سنین ۱۲-۶ ماهگی فقط به منظور تامین نیازهای غذایی او نیست . بلکه برقراری یک ارتباط اجتماعی بین والدین و کودک است . کودک همیشه از این که چیز جدیدی را از فردی که دوستش دارد می گیرد، بسیار خوشحال می شود .

خوراک و تغذیه کودکان زیر یکسال
تغذیه کودکان زیر یک سال

۸. غذای کمکی علاوه بر اینکه بخشی از انرژی مورد نیاز کودک را تامین می کند راهی برای آشنایی او با مزه و قوام غذاها است .  و همچنین برای فراگیری و تکامل او برای استفاده از غذاهای سفره خانواده است .

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f