خرخر (خروپف) در کودکان

خرخر (خروپف) در کودکان
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

خرخر (خروپف) در کودکان

 

صداهای ناخوشایند تنفسی درهنگام خواب را خرخر یا خروپف گویند. قریب به اتفاق این صداها ناشی از تنگ شدن مجاری تنفسی در بینی ،حلق ویا حنجره می باشد و چون در حین خواب عضلاتی که دیواره مجاری تنفسی را باز نگه می‌دارند شل می‌شوند این سر و صداها هنگام خواب ایجاد می‌شود

 

مهمترین و شایعترین علت خرپف در کودکان

 

بزرگی لوزه سوم و لوزه های کامی میباشد .همچنین آلرژی بینی و انحراف تیغه میانی بینی، بزرگی زبان، شل بودن کام نرم، بزرگی زبان‌کوچک، گردن کوتاه و قطور ،کوچک بودن فک پایین از علل دیگر خروپف در کودکان است

 

خرخر در کودکان همراه با دهان باز است که اگر مدتی طول بکشد می‌تواند عوارضی برای کودک ایجاد نمایند

کودکانی که خرخر شبانه دارند ، معمولا روزها سرحال نیستند و خواب‌آلودگی دارند و معمولا افت تحصیلی پیدا میکنند و دچار اختلال در رشد فک فوقانی و دندان‌ها می‌شوند .

بوی بد دهان نیز می تواند در اثر تنفس دهانی به وجود آید ، همچنین گاهی این کودکان شب ادراری نیز دارند .کودکی که دچار خرخر است ، باید توسط پزشک معاینه شود و تحت بررسی کامل قرار گیرد و در صورت لزوم آزمایش ، عکسبرداری ویا سی تی اسکن انجام شود .

پس از مشخص شدن علت خرخر، درمان شروع گردد که ممکن است حسب مورد ، دارویی یا جراحی و یا هر دو باشد.

مجددا تاکید میکنم که خرخر در کودکان یک علامت است وباید علت اصلی آن را پیدا نموده و درمان کرد .

همان طور که گفتیم شایع‌ترین علت خروپف در کودکان بزرگی لوزه سوم یا آدنوئید است که علاوه بر خرخر، می‌تواند کودک را دچار گوش دردهای مداوم، اوتیت میانی همراه با ترشح (اوتیت سروز) نماید که می‌تواند باعث کاهش شنوایی انتقالی گردد و اگر به موقع درمان نشود، می تواند کاهش شنوایی برگشت‌ناپذیر ایجاد نماید.

بنابراین می بینیم که با درمان بزرگی لوزه سوم که دارویی ویا جراحی است، علاوه بر اینکه خرخر کودک از بین میرود ، از کاهش شنوایی نیز جلوگیری می‌ شود .

 

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f