استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی)

استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی) کیدز 24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

استرابیسم چیست؟

استرابیسم زمانی است که چشم ها در یک راستا قرار نمی گیرند یا یک یا هر دو چشم سرگردان هستند. چشم ها ممکن است برگردند:استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی)

  1. درونی (به نام esotropia یا “چشم متقابل”)
  2. بیرونی (اگزوتروپی)
  3. بالا (هیپرتروپی)
  4. پایین (هیپوتروپی)

استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی)کیدز 24

وقتی چشم‌ها در یک راستا قرار نمی‌گیرند، چشم مستقیم یا صاف‌تر قدرت بینایی (تیزبینی) طبیعی دارد زیرا ارتباط این چشم با مغز همانطور که باید کار می کند. با این حال، چشم ناهماهنگ یا ضعیف تر، آنطور که باید تمرکز نمی کند و ارتباط آن با مغز به درستی شکل نمی گیرد.استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی)

گاهی اوقات استرابیسم بسیار قابل توجه است ولی گاهی اوقات، ممکن است فقط زمانی متوجه شوید که کودک خسته است یا به چیزی بسیار نزدیک نگاه می کند.

استرابیسم معمولاً زمانی که زود تشخیص داده شود و قابل درمان است. اگر درمان نشود، مغز در نهایت تصاویر بصری چشم ضعیف‌تر را نادیده می‌گیرد. این تغییر – آمبلیوپی یا “تنبلی چشم” نامیده می شود – می تواند دید را تار کند و باعث دوبینی شود و به درک عمق کودک آسیب برساند (مشاهده در سه بعدی). این مشکلات در صورت عدم درمان می توانند دائمی شوند.

چه چیزی باعث استرابیسم می شود؟

کودکان ممکن است با استرابیسم متولد شوند یا در دوران کودکی به آن مبتلا شوند. اغلب، به دلیل مشکل در عضلات حرکت دهنده چشم ایجاد می شود و می تواند در خانواده ها ارثی باشد.

اکثر کودکان مبتلا به استرابیسم زمانی که بین 1 تا 4 سالگی هستند تشخیص داده می شوند. به ندرت، ممکن است یک کودک پس از 6 سالگی به استرابیسم مبتلا شود. در صورت چنین اتفاقی، برای فهمیدن اینکه آیا به استرابیسم است یا بیماری دیگری ، ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کنید.استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی)

علائم استرابیسم (انحراف چشم) چیست؟استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی)

بیشتر کودکان مبتلا به استرابیسم از مشکلات چشمی شکایت نمی کنند یا متوجه تغییراتی در بینایی خود نمی شوند. معمولاً  یکی از اعضای خانواده، معلم یا پزشک است که متوجه صاف نبودن چشم ها می شود.

برخی از بچه ها ممکن است از دید دوگانه شکایت کنند (دیدن دو شی در حالی که فقط یکی در دید است) یا به طور کلی در دیدن اشیا مشکل داشته باشند. این مشکلات همچنین می تواند بر مهارت های خواندن و یادگیری کلاس درس تأثیر بگذارد. بچه‌های کوچک‌تری که هنوز صحبت نمی‌کنند، ممکن است تند تند چشم‌های خود را باز و بسته کنند و برای اینکه واضح‌تر ببینند، سرشان را بچرخانند یا کج کنند.

اگر فرزند شما هر یک از این علائم یا نشانه ها را داشت، به پزشک خود اطلاع دهید. او می تواند در صورت نیاز شما را برای مراقبت به چشم پزشک اطفال ارجاع دهد.

چگونه استرابیسم تشخیص داده می شود؟

طبیعی است که چشم یک نوزاد در چند ماه اول زندگی گهگاهی سرگردان باشد یا کاملا صاف نباشد. اما زمانی که کودک به 4 تا 6 ماهگی می رسد، چشم ها معمولاً صاف می شوند. اگر یک یا هر دو چشم همچنان به داخل، بیرون، بالا یا پایین پرسه می زنند – حتی یک بار – احتمالاً به دلیل استرابیسم است.

استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی) کیدز 24

استرابیسم چگونه درمان می شود؟استرابیسم یا انحراف چشم (لوچی)

هر چه استرابیسم زودتر درمان شود، بهتر است. به این دلیل که ارتباطات کلیدی بین چشم و مغز کودک در حدود 8 سالگی شکل می گیرد.

درمان استرابیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عینک

چشم بند

قطره چشم

جراحی عضلات چشم

گاهی اوقات استفاده از عینک برای صاف کردن چشم ها کافی است. در غیر این صورت، ممکن است به کودک یک چسب چشم داده شود تا برای چند ساعت در روز روی چشم مستقیم بگذارد. این چشم بند باعث می‌شود چشم ضعیف‌تر کار «دیدن» را انجام دهد. با گذشت زمان، عضلات و بینایی در چشم ضعیف‌تر، قوی‌تر می‌شوند.

پذیرفتن استفاده از چسب چشم توسط نوزاد یا کودک نوپا می تواند یک چالش باشد. اما بیشتر بچه ها به چشم بند عادت می کنند. پوشیدن آن به بخشی از برنامه روزانه آنها تبدیل می شود، مانند لباس پوشیدن در صبح.

با این حال، گاهی اوقات، کودکان از پوشیدن چسب چشم خودداری می کنند. سپس، قطره های چشمی (به نام قطره آتروپین) ممکن است به جای آن استفاده شود. همانطور که چشم بند باعث مسدود شدن دید در چشم مستقیم        می شود، قطره آتروپین به طور موقت دید آن چشم را تار می کند. این باعث می‌شود چشم ضعیف‌تر، سخت‌تر کار کند تا عضلات چشم و بینایی قوی‌تر شوند.

اگر عینک، چسباندن چشم و یا قطره آتروپین نتواند استرابیسم کودک را برطرف کند، ممکن است نیاز به جراحی عضله چشم باشد. جراحی شامل شل یا سفت کردن ماهیچه هایی است که باعث پرت شدن چشم می شود. اکثر بچه ها می توانند در همان روز جراحی به خانه بروند.

 

چه چیز دیگری باید بدانم؟

معاینه منظم چشم بهترین راه برای تشخیص استرابیسم است. تشخیص و درمان زودهنگام شانس کودک را برای داشتن چشم‌های صاف و ایجاد دید خوب و درک عمق بالا میبرد. اما کودکان و نوجوانان بزرگتر (و حتی بسیاری از بزرگسالان مبتلا به استرابیسم) همچنان می توانند با درمان دید بهتری پیدا کنند.

همچنین جنبه اجتماعی استرابیسم را در نظر داشته باشید. هم‌تراز بودن چشم‌ها برای داشتن تصویر سالم از خود در بزرگسالان و کودکان مهم است.

شما میتوانید برای تشخیص و درمان استرابیسم از متخصصان چشم کیدز 24 نوبت بگیرید.

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f