آلرژی به شیر

آلرژی به شیر کیدز24
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

آلرژی به شیر چیست؟

 

هنگامی که کودک به شیر حساسیت دارد، به این معنی است که سیستم ایمنی بدن او  ، که به طور معمول با عفونت ها مبارزه می کند، نسبت به پروتئین های موجود در شیر گاو بیش از حد واکنش نشان می دهد. هر بار که کودک شیر می خورد، بدن فکر می کند این پروتئین ها مهاجمان مضری هستند و برای مبارزه با آنها سخت تلاش می کند. این باعث یک واکنش آلرژیک می شود که در آن بدن مواد شیمیایی مانند هیستامین آزاد می کند .

 

شیر گاو در اکثر شیرخشک های کودک وجود دارد. نوزادان مبتلا به آلرژی به شیر اغلب اولین علائم خود را چند روز تا هفته پس از دریافت شیر ​​خشک گاو نشان می دهند. شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلرژی به شیر هستند.

آلرژی به شیر کیدز 24
آلرژی به شیر کیدز 24

افراد در هر سنی ممکن است به شیر حساسیت داشته باشند، اما در کودکان خردسال بیشتر شایع است. بسیاری از بچه ها آن را بیشتر می کنند، اما برخی نه.

 

اگر کودک شما به شیر آلرژی دارد، در صورت بروز واکنش شدید (به نام آنافیلاکسی) دو دستگاه تزریق خودکار اپی نفرین را در دسترس داشته باشید. تزریق خودکار اپی نفرین یک داروی تجویزی با استفاده آسان است که در ظرفی به اندازه یک قلم بزرگ عرضه می شود. پزشک نحوه استفاده از آن را به شما نشان خواهد داد.

 

علائم و نشانه های حساسیت به شیر چیست؟

 

در کودکانی که مدت کوتاهی پس از خوردن شیر علائم نشان می‌دهند، یک واکنش آلرژیک می‌تواند باعث شود:

 

• خس خس سینه

 

• مشکل در تنفس

 

• سرفه کردن

 

• گرفتگی صدا

 

• سفتی گلو

 

• ناراحتی معده

 

• استفراغ

 

• اسهال

 

• خارش، آبریزش یا ورم چشم

 

• کندوها

 

• ورم

 

• افت فشار خون که باعث سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری می شود

 

شدت واکنش های آلرژیک به شیر می تواند متفاوت باشد. همان کودک می تواند با هر مواجهه واکنش متفاوتی نشان دهد. این بدان معنی است که حتی اگر یک واکنش خفیف بود، واکنش بعدی می تواند شدیدتر و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

 

کودکان همچنین می توانند داشته باشند:

 

• عدم تحمل شیر که در آن علائم – مانند مدفوع شل، خون در مدفوع، امتناع از خوردن، تحریک پذیری یا قولنج – ساعت ها تا چند روز بعد ظاهر می شود.

 

• عدم تحمل لاکتوز ، زمانی که بدن در هضم شیر مشکل دارد

 

اگر مطمئن نیستید که فرزندتان نسبت به آلرژی حساسیت دارد یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.

 

اگر کودک شما واکنش آلرژیک دارد

 

اگر کودک شما علائم واکنش آلرژیک را دارد، برنامه اقدام آلرژی غذایی که پزشک به شما داده است را دنبال کنید.

 

اگر کودک شما علائم یک واکنش جدی (مانند تورم دهان یا گلو یا مشکل در تنفس، یا علائمی که دو قسمت مختلف بدن را درگیر می کند، مانند کهیر همراه با استفراغ) دارد:

 

• بلافاصله انژکتور خودکار اپی نفرین را بدهید. هر ثانیه در یک واکنش آلرژیک به حساب می آید.

 

• سپس  با 911 تماس بگیرید یا فرزندتان را به اورژانس ببرید . کودک شما باید تحت نظارت پزشکی باشد زیرا، حتی اگر بدترین حالت به نظر برسد، موج دوم علائم جدی ممکن است رخ دهد.

 

آلرژی به شیر چگونه تشخیص داده می شود؟

 

اگر فکر می کنید نوزاد شما به شیر حساسیت دارد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. او از شما سوالاتی می پرسد و در مورد آنچه اتفاق می افتد با شما صحبت می کند. پس از معاینه پزشک، ممکن است آزمایش‌های مدفوع و آزمایش خون تجویز شود. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص آلرژی (پزشکی که در درمان آلرژی تخصص دارد) ارجاع دهد.

آلرژی به شیر کیدز 24
آلرژی به شیر کیدز 24

ممکن است متخصص آلرژی آزمایش پوستی انجام دهد . در آزمایش پوست، پزشک یا پرستار مقدار کمی پروتئین شیر را روی پوست قرار می دهد، سپس یک خراش کوچک روی پوست ایجاد می کند. اگر کودک شما به ماده حساسیت زا واکنش نشان دهد، پوست آن ناحیه مانند نیش حشره کمی متورم می شود.

 

اگر متخصص آلرژی متوجه شود که کودک شما در معرض خطر واکنش آلرژیک جدی است، تزریق خودکار اپی نفرین تجویز می شود.

 

اجتناب از واکنش آلرژی به شیر

 

اگر در حال شیردهی هستید

 

اگر شیرخوار شما به شیر حساسیت دارد، قبل از تغییر رژیم غذایی خود با متخصص آلرژی صحبت کنید.

 

اگر در حال تغذیه با فرمول هستید

 

اگر از شیر خشک تغذیه می‌کنید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که به یک شیر خشک هیدرولیز شده  یا یک فرمول مبتنی بر اسید آمینه که در آن پروتئین‌ها به ذرات تجزیه می‌شوند، تغییر دهید تا شیرخشک کمتر احتمال ایجاد واکنش آلرژیک را داشته باشد.

 

همچنین ممکن است فرمول های “جزئی هیدرولیز شده” را مشاهده کنید، اما این فرمول ها واقعا ضد حساسیت نیستند و می توانند منجر به واکنش آلرژیک قابل توجهی شوند.

 

اگر نگران آلرژی به شیر هستید، همیشه بهتر است با پزشک کودک خود صحبت کنید و برای انتخاب شیر خشکی که برای کودک شما بی خطر است، با هم همکاری کنید.

 

سعی نکنید فرمول خود را بسازید. فرمول های تجاری توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده و از طریق یک فرآیند بسیار تخصصی ایجاد می شوند که در خانه قابل تکرار نیستند. سایر انواع شیر که ممکن است برای یک کودک بزرگتر مبتلا به آلرژی  به شیر بی خطر باشد، برای نوزادان بی خطر نیست.

آلرژی به شیر کیدز24
آلرژی به شیر کیدز24

اگر سؤال یا نگرانی دارید، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

 

 

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “آوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“آوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f