علت جیغ کشیدن کودک

جیغ کشیدن کودک
Author picture

کیدز 24

فهرست مطالب

علت جیغ کشیدن و فریاد زدن کودک نوپا مرحله ای خسته کننده (اما کاملاً طبیعی!) است که بسیاری از بچه ها آن را پشت سر می گذارند. کودکان نوپا دارای احساسات بزرگ و تعداد کلمات کمی برای بیان این احساسات هستند، بنابراین اغلب به جیغ زدن متوسل می شوند. ممکن است نتوانید این مرحله بسیار پر سر و صدا را متوقف کنید، اما استراتژی ها و راهکارهای وجود دارد که می توانید امتحان کنید، که در بیشتر موارد، نیازی نیست که با پزشک فرزندتان در مورد جیغ زدن او صحبت کنید. آنها به مرور زمان از این حالت فریاد زدن و جیغ کشیدن خارج خواهند شد.

علت جیغ کشیدن کودک چیست ؟

علت جیغ کشیدن کودک
علت جیغ کشیدن کودک

در زیر برخی از شرایط و موقعیت هایی که ممکن است منجر به جیغ کشیدن در میان کودکان نوپا شود آورده شده است. حتی اگر جیغ زدن کودک نوپا غیر ضروری به نظر برسد، احتمالاً دلیلی برای آن وجود دارد، از جمله:

  • آنها سعی می کنند توجه شما را جلب کنند. برخی از کودکان نوپا هر زمان که توجه والدین را بخواهند فریاد می زنند. این روش آنهاست که می گویند: “به من نگاه کن!” بسته به سن و مرحله رشد کودک شما، ممکن است هنوز واژگانی برای گفتن آن به شما نداشته باشد. اما از آنجایی که از بدو تولد جیغ می‌کشند، قطعاً این مهارت را کم کرده‌اند.
  • احساساتشان را بیان می کنند. برخی از کودکان نوپا برای ابراز احساسات شدید فریاد می زنند. آنها ممکن است از خوشحالی فریاد بزنند، اما بیشتر اوقات به دلیل عصبانیت یا ناامیدی است. وقتی آنها چیزی را می خواهند که نمی توانند داشته باشند، فریادشان به این معنی است: ” همین حالا آن را به من بده!” گاهی اوقات این جیغ و فریاد پیش درآمد یک عصبانیت کامل است.
  • دارن خوش میگذرونن . اگر تا به حال روی ترن هوایی فریاد زده اید، می دانید که گاهی ممکن است کودک نوپای شما برای سرگرمی جیغ بزند. صدای کودک نوپای شما به اندازه ای بالا می رود که عمداً شما را آزار نمی دهد، بلکه به این دلیل است که آنها از شور و نشاط فوق العاده لذت می برند. کودکان نوپا دوست دارند قدرت صدای خود را کشف کنند و نحوه استفاده از آن را آزمایش کنند.
  • احساس خوب نداشتن: کودک نوپا ممکن است به سختی بخوابد یا دراز کشیدن برای او ناراحت کننده باشد که منجر به جیغ زدن شود. شرایط مختلفی می تواند باعث آن شود، و چند مورد رایج عبارتند از دندان درآوردن و عفونت گوش.
  •  
  • به اندازه کافی برای خوابیدن . خسته نیست، اگر کودک نوپا در طول روز بیش از حد می خوابد یا به دلیل بازی قبل از خواب بیش از حد تحریک شده است، ممکن است آنقدر احساس خستگی نکند که به خواب برود. هنگامی که مجبور می شوند در رختخواب بمانند ممکن است به دلیل ناامیدی فریاد بزنند.
  • ترس از تاریکی: ترس از تاریکی برای کودکان نوپا رایج است. برخی از کودکان نوپا ممکن است کابوس های مکرر و وحشت های شبانه را تجربه کنند که باعث می شود از خوابیدن در تاریکی بیزار باشند. بنابراین، هنگامی که از آنها خواسته می شود بخوابند، ممکن است با جیغ کشیدن در برابر آن مقاومت کنند.

 

  • اضطراب جدایی: بسیاری از کودکان نوپا اضطراب جدایی را تجربه می کنند که از دوری از والدین یا پرستار موردعلاقه خود می ترسند. تاریکی و تنها بودن می‌تواند اضطراب جدایی را تشدید کند و باعث شود کودک نوپا قبل از خواب جیغ بزند.

 

  • ناراحتی ناشی از لباس یا رختخواب: برخی از کودکان نوپا ممکن است به دلیل ناراحتی ناشی از رختخواب یا لباس به جیغ زدن متوسل شوند. دماهای شدید، مانند خیلی گرم یا خیلی سرد، همچنین می تواند باعث جیغ شود. این به احتمال زیاد در کودکان نوپا زیر یک سال رخ می ‌دهد که ممکن است نتوانند از کلمات برای بیان ناراحتی استفاده کنند.

 

  • ابراز ناامیدی و استرس: شایع ترین علت فریادهای غیرقابل کنترل کودک نوپا است. کودکان نوپا اغلب ناامید می شوند، به خصوص زمانی که یک کار یا موقعیت نتیجه مطلوب را نداشته باشد. آنها ناامید می شوند و به دلیل نداشتن مهارت برای بیان احساسات خود به جیغ زدن متوسل می شوند. برخی از کودکان نوپا به دلیل استرس روحی یا جسمی فریاد می زنند که ممکن است به دلایل مختلفی از جمله گرسنگی، خستگی، بیماری و درد رخ دهد.

 

  • ناتوانی در بیان کلامی: کودکان نوپا واژگان ناکافی دارند و اغلب نمی دانند چگونه احساسات خود را در قالب کلمات بیان کنند. همچنین ممکن است از این موضوع غافل باشد که به جای فریاد زدن، بیان احساسات از طریق کلمات از نظر اجتماعی مناسب است. آنها همچنین به سرعت یاد می گیرند که فریاد زدن توجه فوری آنها را جلب می کند.

 

  • آزمایش اثربخشی: یک کودک نوپا ممکن است بارها و بارها برای جلب توجه فریاد بزند و بررسی کند که تا چه حد می تواند کار کند تا به آنچه نیاز دارد برسد. این ممکن است زمانی رایج تر باشد که کودک نوپا در گذشته از چیزی محروم شده و با فریاد زدن مکرر موفق به رسیدن به آن شده است.

 

  • ارضا کنجکاوی: برخی از کودکان نوپا ممکن است فقط برای آزمایش واکنشی که ایجاد می کند فریاد بزنند. ممکن است بیشتر زمانی رخ دهد که والدین یا سایر مراقبان شناخته شده در اطراف باشند، زیرا کودک نوپا در آزمایش با افراد آشنا احساس امنیت بیشتری می کند.

 

  • فریاد زدن برای سرگرمی: اگر جیغ زدن به دلیل انگیزه برانگیختن پاسخ یا به دست آوردن یک شی نباشد، به احتمال زیاد نشان دهنده فریاد کودک نوپا فقط برای تفریح ​​است.

این دلایل ممکن است برای شما ناامید کننده باشد، اما جیغ زدن بخشی از رشد کودک نوپا است و کاملا طبیعی است. کودکان نوپا خواسته ها و نیازهای زیادی دارند، اما کلمات زیادی برای توصیف آنها وجود ندارد. در 18 ماهگی، اکثر کودکان نوپا سعی می کنند چندین کلمه را بیان کنند، اما در این مرحله، آنها هنوز احساسات بیشتری نسبت به واژگانشان دارند، بنابراین جای تعجب نیست که آنها جیغ می کشند!

درباره پرخاشگری کودکان بیشتر مطاله کنید .

علت جیغ کشیدن کودکان
علت جیغ کشیدن کودکان

آیا برای یک کودک نوپا جیغ زدن طبیعی است؟

جیغ زدن کودک نوپا یک پدیده کاملا طبیعی است و بخشی از رشد عاطفی کودک نوپا است. سن معمولی برای شروع جیغ زدن در کودک نوپا دو تا سه سال است، اما ممکن است در نوزادان کوچکتر نیز رخ دهد. عصبانیت  و جیغ کشیدن آن هامی‌تواند چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. جیغ کشیدن در میان کودکان نوپا بسیار رایج است. جیغ زدن کودکان نوپا معمولا بین سنین ۱ تا ۲ سالگی شروع می شود و به اوج خود می رسد. خوشبختانه با افزایش دایره لغات آنها از مرحله فریاد زدن خارج خواهند شد.

اپلیکیشن آوا کیدز:

اپلیکیشن “اوا کیدز” به عنوان یک راهکار هوشمند و جامع برای تغذیه، آموزش، و مراقبت از کودکان معرفی می‌شود. این اپلیکیشن با توجه به سن، بیماری‌ها، و شرایط خاص هر کودک، برنامه غذایی شخصی‌سازی کرده و به والدین کمک می‌کند تا بهترین تغذیه را برای رشد و توسعه سالم فرزندان خود انتخاب کنند. از طریق مقالات، لالایی‌ها و پادکست‌های منحصر به فرد این اپلیکیشن، والدین قادر به یادگیری دقیق‌تر درباره بهترین روش‌ها و نکات برای پرورش فرزندان خود خواهند بود.

 

“اوا کیدز” با ارائه خدماتی هوشمند و شخصی‌سازی شده، به والدین اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در زمینه تغذیه و پرورش کودکان فراهم می‌کند. این اپلیکیشن به والدین این امکان را می‌دهد که با دسترسی به محتواهای آموزشی و تفریحی، تجربه‌ی یک محیط یادگیری چند بعدی را تجربه کنند. “اوا کیدز” نه تنها یک راهنمای قدرتمند در حوزه تغذیه کودکان است بلکه یک همراه هوشمند برای والدین در سفر پررنگ و چالش‌انگیز پرورش فرزندانشان نیز محسوب می‌شود.

توضیحات دکتر بهزاد مقدم، متخصص تغذیه کودکان در خصوص اپلیکیشن آواکیدز

مقالات مرتبط

اشتراک گذاری:

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Verification: 21c1a9e26c75b00f